čtvrtek 22. června 2017

Vy jste tak statečný člověk!

Jak už asi víte, rozhodl jsem se, že přestanu kouřit. Svoji první návštěvu v protikuřácké poradně jsem tu už popisoval. Kam se ale hrabe můj zážitek z toho, kdy jsem tam šel podruhé.

Rozhovor s psycholožkou. Běžné kecy o tom, proč chci přestat kouřit, jaké má pro mě kouření výhody, jaké nevýhody atd. Pak se mě zeptala, co dělám za práci. Když jsem jí řekl, že jsem učitel ve školce, začala mi cpát, že jsem pedofil a že kouřím proto, že jsem ve stresu z těch dětí, respektive z toho, abych jim nějak neublížil. Snažil jsem se vysvětlit, že tohle se mě netýká, ale marně. Paní psycholožka měla jasno. Muž, který pracuje s malými dětmi a kouří je jasný pedofil, neasi.

Když už jsem fakt nevěděl, jak z toho ven, řekl jsem jí, že jsem trans. Otočka o stoosmdesát stupňů. Už nejsem pedofil, jsem hrdina dne. "Vy jste tak statečný člověk! Dokázal jste překonat tolik překážek, že přestat kouřit pro vás bude hračka." Tolik stereotypů najednou mě úplně převálcovalo, že jsem ani neměl sílu jí říct, co si o jejích úsudcích myslím.

Po tomto "vyšetření" jsem měl hroznou chuť se tomu, co se stalo, hrozně smát. Až když se mi to uleželo trochu v hlavě mi došlo, že je to spíš děsivá, než vtipná záležitost. Kolik mužů v naší společnosti by mohlo (a chtělo) být skvělými učiteli v MŠ, ale raději se o to ani nepokusí, protože mají strach z těchto obvinění? Existuje pro muže víc stigmatizující nálepka než pedofil?

Když už jsme u těch dětí... Děti ze školky mají v posledních pár týdnech novou kratochvíli. Občas se ke mně seběhnou a začnou na mě volat mým starým jménem a říkají mi, že jsem holka, takovým protivným posměvačným tónem. Dělá to jen několik z nich, ale řeknu vám, že už toho mám dost. Nezlobím se na ně, jsou ještě malé a nechápou, co dělají. Jen je to prostě nepříjemné, zvlášť když to dělají před nějakými rodiči nebo novými učitelkami, které třeba moji minulost neznají.

Taky bych se rád zmínil o Transparentu. Chystáme teď pár nových akcí, např. podpůrnou skupinu pro lidi, kteří jsou v tranzici úplně na začátku. A taky zajímavé akce v rámci Prague Pridu i Alt Pridu. Můžete se těšit na lekci queer tanga, prezentaci o trans feminismu, outdoor podpůrnou skupinu a další akce. Taky teď průběžně aktualizujeme náš web, takže v sekci Kdo jsme už můžete najít i Filipose.

Pokud vás trans téma zajímá víc, tak v neděli 25. června proběhne na kanálu Český rozhlas Dvojka od 22:00 dokument o životě trans lidí u nás. A od 22:40 tam budu v živém vysílání mluvit o vlastních zkušenostech já spolu s Maruškou a Dr. Fifkovou. 

Takže nespat, poslouchat a sdílet!

4 komentáře:

  1. Tvrdí Fifková ještě pořád, že nebinární trans lidi neexistujou?

    Jay

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to mě těší, že bude svoje gatekeeperské omezené přístupy a názory sdílet zrovna na ČRo :/

      J.

      Vymazat
  2. No ne, já si snad pustim rádio...👂👂👂👂👂👂

    OdpovědětVymazat