úterý 15. srpna 2017

Třpytky v podpaží

Víte, podle čeho poznáte, že máte za sebou Prague Pride nebo Alt* Pride festival? Třpytky. Jsou všude. I tři dny po průvodu je stále nacházím na svém obličeji, pod polštářem, v polévce, v podpaží, na psovi, na dětech ve školce, dokonce i v ledničce.

Ne každý ví, že Pride není jen průvod. Je to celotýdenní festival, ať už jde o ten komerční Pride nebo o Alt* Pride. Řeknu vám, že jsem po tom týdnu pěkně unavený. Pár akcí jsem pomáhal organizovat, na některé jsem šel jako divák, a někdy jsem šel jen tak posedět s přáteli na Střelák nebo na Kliniku, kde bylo zázemí obou Pridů.

Často jsem se z těch akcí vracel domů přiopilý, kdy jsem neodolal a četl jsem na internetech diskuze ohledně LGBT* témat. A ty diskuze zase jasně ukázaly, že PP opravdu není zbytečný festival. A teď nemluvím o nějakých jasných homofobech a hejtrech. Řeč je o slušnočeších, kteří „nemají nic proti teplým, ale nechápou, proč by je měli respektovat za to, s kým spí nebo za to, že se společně producírují po městě oděni do duhy. A ty práva už stejně máme všichni stejný, tak co by ještě chtěli, žejo.“ Tihle lidi jsou podle mě největším zlem pro naši komunitu. Oni moc dobře vědí, že už nás nemůžou nenávidět otevřeně. Zato neváhají znevažovat naši zkušenost ohledně diskriminace a poučovat nás o tom, jak se tady máme vlastně dobře. Tihle lidi pravděpodobně nečtou můj blog, ale kdyby náhodou ano, rád bych jim vzkázal jednu zásadní věc:

Přestaňte mi cpát, kdo jsem, jaký jsem, jaké mám potřeby a práva. Zkuste raději víc naslouchat tomu, co vám říkám. A zamyslete se nad tím, z jaké pozice se k tomu vyjadřujete, jaká máte privilegia. Fakt už mě unavuje, kolik tady v ČR máme odborníků na všechno. A netýká se to jen LGBT* témat.

No, zpátky k Pridu. Podařilo se mi zorganizovat naprosto úžasnou lekci queer tanga pro začátečníky, kterou vedl můj kamarád Ilai z Berlína. Tanec je aktivita, kterou fakt nemusím a neumím, a tak jsem předpokládal, že jen pomůžu připravit prostor a pak se někam vytratím. Ilai mě ale nekompromisně přesvědčil, že budu tančit taky. I když jsem vydržel jen na první polovinu lekce, byl jsem za to nakonec moc rád. Hodně jsem se při tom nasmál a navíc jsem měl příležitost seznámit se s několika fakt zajímavými a krásnými lidmi, které bych jinak nepoznal. Ostatní účastníci a účastnice queer tanga vypadali taky nadšeně. Dokonce si nás přišel vyfotit i pán z MF DNES. Budu se snažit domluvit s Ilaiem, aby zase přijel do Prahy a udělal další lekce.

Samotný průvod byl pro mě letos trochu jiný než obvykle, protože mě do něj doprovodila moje babička. Šli jsme spolu s mými přáteli z Transparentu a dalšími trans lidmi. Babička má můj velký obdiv za to, že to celé zvládla ujít (zvlášť když má zrovna na krku límec kvůli problémům s páteří) a ještě celou dobu nesla v ruce transparent s nápisem JÁ SVÉHO TRANS VNUKA. Myslím, že tím v mnoha lidech nabourala hned několik předsudků najednou. Např. ten, že trans lidi po coming outu vydědí celá rodina, nebo ten, že starší generace nemá pochopení pro lidi, jako jsme my. Ani nespočítám, kolik lidí za námi přišlo a řeklo nám, že jsme je dojali nebo že nám fandí.

Takže díky babi. Za podporu, za to, že čteš můj blog, i za to, že ses se mnou zúčastnila Pridu.

Trochu jsem se bál, že na mě padnou smutky, až tenhle festival skončí a zase začne cis hetero pride, který trvá většinu dní v roce. Zatím se ale držím a těším se na další queer akce, které nás čekají. Náladu mi každý všední den zvedne i to, když přídu do práce, kde hned za hlavním vchodem ještě pořád visí veliký plakát Pridu a v každém patře se válí několik výtisků Prague Pride magazínu. Člověk hned tak nějak ví, že tohle místo je safe space.

Tak zatím čau, mír a lásku. A duhu pro všechny!

4 komentáře:

  1. No jo, nic proti negrům a cikánům, ale... Všichni moc dobře známe slušné lidi.

    A já <3 tvůj blog!

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj! Tvuj blog jsem nasel teprve nedavno, asi tyden zpatky, ale nacitam si vsechny clanky, strasne me bavi. Ale to jsem ti tu rict nechtel (teda nekdy jo, ale ne zrovna ted). Trochu litostive, ze mi prague pride nevysel ani letos, i po tom co jsem se vyoutuval a nemusel bych tam az tak na tajnacku, jsem pak koukal aspon na fotky Transparentu. Z tech fotek si pamatuju ruzny situace, ale nic konkretne, krome jedne veci - tebe a babicky. Strasne me ta fotka zaujala, prislo mi to nadherny a roztomily a strasne jsem babicku obdivoval. Mam hrozne velkou radost, kdyz jsem ted zjistil, ze jsi to byl ty :-). Mas uplne uzasnou babicku! Je skvela, ze do toho sla, a ze za tebou takhle stoji. Musi to byt uzasna osoba :-). To je asi tak vsechno, co jsem ti chtel ted v zachvatu radosti rict. Treba ti nekdy napisu i normalni zpravu, promin za ten vylev :-D ... jen proste...jo, babicka je dost cool a ja proste musel :-) Mat

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Mate, tak třeba ti to s tím Pridem vyjde příští rok a potkáme se tam. Jojo, babička má hlavu otevřenou a snad svou účastí na PP pomohla otevřít i nějaké další hlavy :-) Zprávu klidně napiš, budu rád.

      Vymazat
  3. Toto ma dojalo. Krása!

    Maja

    OdpovědětVymazat